Cuprins
PARTEA I-A: Fundamentele programării
Calculatorul este agenda, telefonul și televizorul secolului următor.
Știți să-l folosiți?
Capitolul I: Arhitectura
calculatoarelor
Modul în care programăm un calculator depinde direct de modul în care acesta este
construit. Nu putem gândi reprezentarea și prelucrarea informațiilor fără să știm
care sunt principiile constructive de bază ale calculatorului pentru care gândim. De
aceea, înainte de toate, să încercăm să aflăm cum funcționează un calculator
modern.
Pentru a putea programa, este necesar să avem cu calculatorul un limbaj comun,
numit limbaj de programare, cu ajutorul căruia să descriem informațiile pe care dorim
să le prelucrăm și modul în care acestea trebuiesc prelucrate. Limbajele de programare
actuale, deși foarte diferite între ele, oferă în principiu aceleași tipuri de
informație primitivă și aceleași tipuri de operații.
Capitolul III: Reprezentarea
informațiilor cu obiecte
Programarea orientată pe obiecte este cea mai nouă tehnologie de proiectare a
programelor de calculator. Aceasta ne permite, în esență, să modelăm informațiile cu
care lucrează calculatorul într-un mod similar cu acela în care percepem obiectele
reale: fiecare obiect este un uniune între proprietăți și comportament.
PARTEA A II-A: Descrierea limbajului Java
Despre un om care știe două limbi se spune că este de două ori mai
deștept. Dar ce spuneți despre un programator care știe două limbaje?
La începutul prezentării fiecărui limbaj de programare trebuie să definim exact
setul de caractere cu care lucrează limbajul, modul de construcție a identificatorilor,
comentariilor și literalilor specifici, care sunt operatorii și separatorii limbajului.
În plus, trebuie să avem o listă completă a cuvintelor rezervate Java.
Capitolul V: Componente de bază
ale programelor Java
Componentele de bază ale oricărui limbaj de programare sunt variabilele,
expresiile și instrucțiunile. Ca orice alt limbaj de programare, Java își definește
propriile tipuri de date, implementează principalele instrucțiuni ale programării
structurate și își definește propriii operatori și modul în care pot fi folosiți
aceștia la construcția expresiilor.
Pentru a fi un limbaj orientat obiect, Java trebuie să definească o cale de a crea
noi clase de obiecte și de a le instanția. În plus, limbajul trebuie să ofere suport
pentru principalele trăsături ale limbajelor orientate obiect: încapsulare și
derivare.
PARTEA A III-A: Tehnici de programare în Java
A cunoaște o limbă nu este totul. Mai trebuie să ai și ceva de spus.
Modul în care este lansat un program și modul în care evoluează execuția sa
ulterioară depinde de limbajul în care a fost scris programul și de mediul hardware și
software în care rulează programul. Limbajul Java definește două moduri diferite
pentru execuția programelor: aplicațiile Java și apleturile Java.
În mod normal, sursele unui program complex sunt împărțite în mai multe
fișiere pentru o administrare mai ușoară. În Java, există în mod normal câte un
fișier sursă pentru fiecare clasă de obiecte în parte. Limbajul Java definește o
serie de structuri sintactice care permit conectarea codului rezultat în urma compilării
diferitelor clase precum și organizarea acestor clase într-o structură ierarhică de
pachete.
Capitolul IX: Fire de execuție
și sincronizare
În contextul sistemelor de operare moderne, lucrul cu fire multiple de execuție
este în același timp o necesitate și o modă. Din păcate, fiecare sistem de operare
își definește propria sa bibliotecă de funcții pentru a suporta această facilitate.
Limbajul Java, pentru a fi portabil cu adevărat, este obligat să-și definească
propriul său suport pentru firele multiple de execuție.
|